Bilhuset i Lindome AB är en Kontrollerad bilverkstad
Varför ska jag använda en KBV-verkstad? Därför att det ger dig som kund trygghet och kvalité! För att säkra kvaliteten på de service- och reparationsarbeten som bilverkstäderna utför och samtidigt underlätta för dig som kund, har branschen tillsammans med Konsumentverket, Bilprovningen och bilförsäkringsbolagen byggt upp ett frivilligt system för kvalitetssäkring - Kontrollerad Bilverkstad. Väljer du en Kontrollerad Bilverkstad kan du alltid förvänta dig ett fackmässigt utfört arbete. Du kan också förvänta dig att det slutliga priset stämmer med den prisuppgift du fått på förhand och att verkstaden gör allt för att lösa eventuella reklamationsärenden så smidigt som möjligt. För att du ska vara säker på att verkstaden lever upp till de här kraven görs slumpmässiga och oanmälda stickprovskontroller på de bilar som verkstaden reparerat. Kontrollerna utförs av Bilprovningen. Verkstaden ställer upp på slumpmässiga och oanmälda kontroller Vid stickprovskontrollerna synas den tekniska kvaliteten på de arbeten som utförts. Då kontrolleras också att de arbeten som beställts och debiterats verkligen gjorts och att de är fackmässigt utförda. Klara besked redan när du lämnar bilen Verkstaden tillämpar de villkor som Konsumentverket tagit fram i samarbete med branschen, "Verkstadens reparationsvillkor". I kundmottagningen kan du få villkoren i dess helhet. Rätt till prisuppgift Om det arbete du beställer kostar tusen kronor eller mer, har du rätt till en skriftlig prisuppgift. På så sätt slipper du otrevliga överraskningar när du hämtar ut bilen. Om verkstaden inte kan bedöma kostnaden omedelbart, blir du i stället informerad senare om kostnaden, men alltid innan arbetet påbörjats. Det pris verkstaden lämnar kan antingen vara ett fast pris, ett högsta pris eller ett ungefärligt pris. Kopia av beställningen Du har alltid rätt till en skriftlig kopia av beställningen. Den är till för att undvika missförstånd om vilket arbete som beställts. På beställningen ska även leveransdag framgå så att du vet när du kan hämta bilen, såvida bilen inte blir klar samma dag. Besked om tilläggsarbeten Om verkstaden under arbetets gång upptäcker behov av reparationer, som är lämpliga att göra samtidigt med det beställda arbetet, men som ursprungligen inte beställts, kontaktar de dig och frågar om du vill ha det utfört. Om verkstaden inte kan nå dig inom skälig tid kan de ändå utföra tilläggsarbetet, om priset är lågt i förhållande till det arbete som du beställt. Eller om det finns särskilda skäl att anta att du vill få det utfört. Verkstadsarbeten med garanti! Alla verkstäder som är med i Kontrollerad Bilverkstad lämnar garanti på de arbeten som utförs. Garantin gäller under tolv månader eller max 1000 mil, beroende på vad som först infaller. För reservdelar och tillbehör lämnas ibland längre garanti av respektive leverantör till verkstaden. Verkstaden måste alltid uppmärksamma dig på eventuella skillnader i garantilängd. Men garantin gäller inte provisoriska reparationer eller reparationer som verkstaden avrått dig från. Verkstaden har heller inget ansvar om de kan visa att felet beror på delar som du själv tillhandahållit. Förutom att du får garanti har du alltid möjlighet att reklamera fel i upp till två år, enligt reglerna i konsumenttjänstlagen. Om du och verkstaden ändå inte kommer överens? Om tvist uppstår om reparationen, och ni inte kan lösa den, kan du får hjälp hos den kommunala konsumentvägledningen. Rådgivningen är gratis. Du kan också få tvisten prövad hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN), helt kostnadsfritt. Verkstäder som är godkända som Kontrollerad Bilverkstad har åtagit sig att alltid följa ARNs rekommendationer. Se även: www.kbv.nu |
![]() |